BMW bouwde haar eerste complete motor in 1923, de R32, een
494 cc boxermodel zijklepper die tot 1926 in productie bleef.
Toen werd de R32 opgevolgd door de R42, hierboven te zien.
Wat opvalt zijn de nieuwe cilnders met koelribben
in de rijrichting (ook al gebruikt voor de kopklepper R37
uit 1925) waarvan bij de R42 nu ook de cilinderkop van de
cilinder kan worden afgenomen. Deze vorm zal (met enkele kleine
wijzigingen) de toon zetten t/m de laatste zijklepper in 1941,
de BMW R71. Vanaf de R42 vervallen de zijstukken in de spatborden
en zien we eenvoudig vormgegeven gebogen spatborden, tot de
R11 in 1929 weer een geheel andere manier van constructie
introduceert voor frame en spatborden. Als laatste valt op
de verandering aan het frame, de R32 heeft een "goose
neck", de voorste framebuis loopt iets rond met het voorwiel
mee. De R42 heeft een rechte voorste framebuis waardoor ook
de tank een wat hogere vorm krijgt.
Voorbeeld BMW R32
Voorbeeld BMW R11
De R42 bleef in productie t/m 1928, er zijn
in totaal 6.502 exemplaren geproduceerd.
Klik hier voor een grote afbeelding van 1200 x 900 pixels
Klik hier voor een grote afbeelding van 1200 x 900 pixels
Klik hier voor een grote afbeelding van 1200 x 900 pixels
Naar
website
Alltimers
Inkoop • Verkoop
Tel.
06 534 39 196
Bezoek
op afspraak
Zeist
• Nederland
www.alltimers.nl
•
mail@alltimers.nl
|